Friday 31 December 2010

Kuliah MASAF (6): Siapa diri anda? - Part 1

Assalamualaikum wrth. wbth.

Saudara-saudari yang dimuliakan,

Puji-pujian bagi Allah SWT atas rahmat dan nikmat yang tidak pernah putus kepada MakhlukNYA. Sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim memungkin kehidupan berjalan dengan sebaiknya di alam yang serba fana ini. Alhamdulillah summa Alhamdulillah.

Selawat dan Salam kita ucapkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan keluarga baginda, serta barisan para sahabat yang tidak alpa dalam mendokong dan meneruskan perjuangan Rasul SAW. Juga salam kita ke atas barisan mukminin muttaqin yang tidak lalai dalam memikul beban amanah dakwah dan risalah Islam yang suci. Alhamdulillah.

Di dalam kesempatan ini saya juga ingin mendoakan agar saudara-saudari sidang pendengar sentiasa berada di dalam rahmat Allah SWT, dan istiqamah di dalam ketaatan kepadaNYA.

Pada kuliah-kuliah yang lepas saya telah berbicara mengenai kepentingan kita untuk memahami Islam yang kita imani dan implikasi kita mengucapkan dua kalimah syahadah. Saya juga telah berbicara tentang kehidupan kita yang mesti dimanfaatkan untuk memperjuangkan risalah Allah SWT, serta peri pentingnya kita menggunakan aqal yang dianugerahkan Allah SWT di dalam kehidupan kita ini. Aqal yang berlandaskan ilmu, ilmu pula dipimpin wahyu. Pada minggu ini saya ingin berbicara berkenaan hakikat manusia dan kehidupannya, insyAllah.

(1) Ma’rifah Al-Insan (Mengenal manusia)

Setiap insan perlu kenal diri sendiri untuk kenal hakikat kehidupan ini. Memikir tentang dirinya – tak cukup dengan aqal semata-mata – tidak akan mencapai hakikat kebenaran. Ini kerana aqal dan ilmu manusia terbatas, dan keterbatasan ini jika tidak dipandu dengan akhlak dan keinsafan, akan melahirkan sifat sombong, angkuh dan bongkak dengan pandangan sendiri. Atas sebab ini, hakikat kebenaran diperjelaskan melalui jalan wahyu, dengan perantaraan para nabi dan rasul. Petunjuk Ilahi bila di-imani dan berpadu dengan aqal yang berfikir, maka akan membolehkan seorang manusia mengenal dirinya sendiri. InsyALlah.

(2) Ta’riif Al-Insan (Pengenalan manusia)

i. Manusia

a. Tanah (Q 32:7-8; 15:28)

b. Ruh (Q. 32:9; 15:29)

ii. Hati manusia

a. Membentuk kemahuan/keputusan bersumber dari keyakinan (Q. 75:14)

b. Kehendak (Q. 18:29)

c. Kebebasan memilih (Q. 90:10)

iii. Aqal

a. Mampu membentuk pengetahuan (Q.17:36; 67:10)

iv. Jasad

a. Untuk beramal (Q. 9:105)

v. Kerananya manusia diberi amanah untuk melaksanakan

a. Tugas ibadah (Q. 33:72; 51:56)

b. Kedudukan khalifah (Q.2:31)

vi. Manusia menerima balasan pahala (Q. 84:25; 16:97; 95:8)

(3) Haqiiqah Al-Insan (Hakikat manusia)

i. Hakikat manusia

ii. Makhluk

a. Berada di dalam fitrah (Q. 30:30)

b. Lemah (Q. 4:28)

c. Bodoh (Q. 33:72)

d. Faqir (Q. 35:15)

iii. Dimuliakan

a. Dengan ditiupkan ruh (Q. 32:9)

b. Memiliki keistimewaan (Q. 17:70)

c. Ditundukkan alam kepadanya (Q. 45:12; 2:29; 67:15)

iv. Dibebani

a. Ibadah (Q. 51:56)

b. Khilafah (Q. 2:30; 11:62)

v. Bebas memilih (Q. 90:10; 76:3; 64:2; 18:29)

a. Iman

b. Kufur

vi. Tanggungjawab (Q. 17:36; 53:38-41; 102:8)

a. Berakibat syurga (Q. 32:19; 2:25; 22:14)

b. Berakibat neraka (Q. 32:20; 2:24)

(4) Thaaqah Al-Insan (Potensi manusia)

i. Potensi (Q. 67:23; 32:9; 16:78; 7:179; 22:46)

a. Pendengaran

b. Penglihatan

c. Hati

ii. Dengan potensi dan kelebihan-kelebihannya, manusia mendapat tugas

a. Ibadah (Q. 2:21; 51:56)

b. Menunaikan kewajipan

c. Bersikap amanah

d. Memperoleh kedudukan

iii. Khilafah (Q. 24:55; 48:29)

iv. Makna khalifah:

a. Bukan pemilik asli (Q.35:13; 40:53; 24:25)

(Fathir) 13. Allah jua Yang memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti), dan ia Yang memudahkan peredaran matahari dan bulan; tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa Yang telah ditetapkan. Yang melakukan semuanya itu ialah Allah Tuhan kamu, bagiNyalah Kuasa pemerintahan; sedang mereka Yang kamu sembah - Yang lain dari Allah - tidak mempunyai sesuatu pun walau senipis selaput biji kurma.

b. Menggunakannya harus sesuai dengan kehendak yang mewakilkannya (Q. 76:30, 26:28)

(Al-Insan) 30. dan tiadalah kamu berkemahuan (melakukan sesuatu perkara) melainkan Dengan cara Yang dikehendaki Allah; Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (mengaturkan sebarang perkara Yang dikehendakiNya).

c. Tidak menentang terhadap peraturan (Q. Al-Adiyat - 100: 6-11)

6. Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.

7. dan Sesungguhnya ia (dengan bawaannya) menerangkan Dengan jelas keadaan Yang demikian;

8. dan Sesungguhnya ia melampau sangat sayangkan harta (secara tamak haloba).

9. (Patutkah ia bersikap demikian?) tidakkah ia mengetahui (bagaimana keadaan) ketika dibongkarkan Segala Yang ada Dalam kubur?

10. dan dikumpul serta didedahkan Segala Yang terpendam Dalam dada?

11. Sesungguhnya Tuhan mereka Maha mengetahui Dengan mendalam tentang (balasan Yang diberikanNya kepada) mereka - pada hari itu.

v. Lalai daripada kewajipan, iaitu bersikap khianat:

a. Spt binatang ternak (Q. 7:179; 45:2; 25:43-44)

(Al-A’raaf) 179. dan Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia Yang mempunyai hati (Tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan Yang mempunyai mata (Tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan Yang mempunyai telinga (Tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang Yang lalai.

b. Spt kayu (Q. 63:4)

(Al-Munafiqun) 4. dan apabila Engkau melihat mereka, Engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan kelalukannya); dan apabila mereka berkata-kata, engkaujuga (tertarik hati) mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu) mereka adalah seperti batang-batang kayu Yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada padanya kekuatan Yang dikehendaki). mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa Dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah Yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. mereka itulah musuh Yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah Engkau terhadap mereka. semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya - dari kebenaran)?

c. Spt anjing (Q. 7:176)

(Al-A’Raaf) 176. dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika Engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.

d. Spt. Monyet (Q. 5:60)

(Al-Mai’dah) 60. katakanlah: "Mahukah, Aku khabarkan kepada kamu tentang Yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada Yang demikian itu? ialah orang-orang Yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya, dan orang-orang Yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. mereka Inilah Yang lebih buruk kedudukannya dan Yang lebih sesat dari jalan Yang betul".

e. Spt babi (Q. 5:60)

(Al-Mai’dah) 60. katakanlah: "Mahukah, Aku khabarkan kepada kamu tentang Yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada Yang demikian itu? ialah orang-orang Yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya, dan orang-orang Yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. mereka Inilah Yang lebih buruk kedudukannya dan Yang lebih sesat dari jalan Yang betul".

f. Spt keldai (Q. 62:5)

(Al-Jumu’ah) 5. (Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan Dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) Yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai Yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). buruk sungguh bandingan kaum Yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum Yang zalim.

g. Spt batu (Q. 2:74)

(Al-Baqarah) 74. kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. padahal di antara batu-batu itu ada Yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada pula di antaranya Yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya; dan ada juga di antaranya Yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa Yang kamu kerjakan.

h. Spt labah-labah (Q. 29:41)

(Al-Ankabut) 41. misal bandingan orang-orang Yang menjadikan benda-benda Yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah Yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal Sesungguhnya sarang-sarang Yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang Yang berpengetahuan.

i. Spt. Keledai (Q. 62:5)

(Al-Jumuah) 5. (Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan Dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) Yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai Yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). buruk sungguh bandingan kaum Yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum Yang zalim.

Bersambung...Part 2 (Minggu hadapan, insyAllah)

Rujukan:

Dr. Irwan Prayitno; "Keperibadian Muslim", Pustaka Tarbiatuna, 2003 [Bab 5: Makrifatul Insan]

No comments:

Post a Comment