(A) Hakikat Ibadah
Ibadah adalah perlakuan manusia sejak zaman berzaman, bukannya hanya muncul selepas kedatangan Rasulullah SAW -cthnya Haji & puasa umat terdahulu.
Ibadah adalah misi dan tugas utama kehidupan manusia.
Misi manusia adalah untuk menyembah Allah SWT dan mengengkari taghut (selain Allah SWT).
(1) Sumber perlaksanaan ibadah: (Asy-Syu’uur – Perasaan)
· Merasa banyaknya nikmat Allah SWT. (Q. 16:18, 55:13, 31:20)
13. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan (Wahai umat manusia dan jin)?
20. tidakkah kamu memperhatikan Bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa Yang ada di langit dan Yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada Kami nikmat-nimatNya Yang zahir dan Yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang Yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah Dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah Yang menerangi kebenaran.
· Merasa keagungan Allah SWT (Q. 7:54, 67:1)
54. Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi Dalam enam masa lalu ia bersemayam di atas Arasy; ia melindungi malam Dengan siang Yang mengiringinya Dengan deras (silih berganti) dan (ia pula Yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (Semuanya) tunduk kepada perintahNya. ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha suci Allah Yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.
1. Maha berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan Yang Menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu;
(2) Ibadah yang dilakukan merupakan:
· Tujuan yang menghinakan diri (Q. 35: 14) – manusia hina, yang mulia – Allah SWT.
14. kalau kamu memohon kepada mereka (yang kamu sembah itu): mereka tidak mendengar permohonan kamu, dan kalaulah mereka mendengar pun, mereka tidak dapat memberikan apa Yang kamu pohonkan itu; dan pada hari kiamat pula mereka mengingkari perbuatan syirik kamu. dan (ingatlah) tidak ada Yang dapat memberi tahu kepadamu (Wahai Muhammad, akan hakikat Yang sebenarnya) seperti Yang diberikan Allah Yang Maha mendalam pengetahuanNya.
· Tujuan kecintaan (Q. 2:165) – bukti cinta melalui ibadah
165. (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).
· Tujuan ketundukan (Q. 22:38-39) – membuktikan ketundukan/ketaatan kepadaNYA.
38. Sesungguhnya Allah membela orang-orang Yang beriman; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang Yang khianat, lagi tidak bersyukur.
39. diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) Yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana Sesungguhnya mereka telah dianiaya; dan Sesungguhnya Allah amat berkuasa untuk menolong mereka (mencapai kemenangan).
(3) Dilakukan dengan penuh takut (Q. 7;55-56, 9:13, 33:39) dan harap (Q. 21:90, 94:8)
Rasa takut: kepada azab Allah SWT bagi mereka yang engkar / neraka Allah SWT.
Taubah - 13. mengapa kamu tidak memerangi suatu kaum Yang telah mencabuli sumpah janjiNya, dan mereka pula telah berazam hendak mengusir Rasulullah, dan merekalah juga Yang mula-mula memerangi kamu? tidak patut kamu takut kepada mereka (sehingga kamu tidak mahu memeranginya) kerana Allah jualah Yang berhak kamu takuti (melanggar perintahNya), jika betul kamu orang-orang Yang beriman?
Rasa Harap: kepada sifat pengampunan dan rahmat Allah SWT yang Maha Luas
Al-Anbiya’ - 90. maka Kami perkenankan doanya, dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya Yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) Sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba Dalam mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada Kami Dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada kami.
(B) Syumulliyah Al-Ibadah (Kesempurnaan Ibadah)
(1) Intergritas Ibadah – sifatnya tidak terpisah2
[sifat Islam yang unik sebab ia tidak mengasingkan antara ibadah dan kehidupan. Kehidupan itu adalah ibadah. Setiap sudut dan hasilan amal seorang manusia berpotensi menjadi wahana atau nilaian ketundukan atau ibadah kepada Allah SWT – Tuhan yang menciptanya, dan menyediakan segala2nya di dalam kehidupan. Dicontohkan perkara ini dengan kehidupan Rasulullah SAW, para sahabat dan juga tabie’tabien.
(2) Ibadah di dalam Islam (Q. 2:21. 51:56)
21. Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu Yang telah menciptakan kamu dan orang-orang Yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.
56. dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
Ibadah bukan satu beban, tapi ibadah adalah perkara yang akan menyelamatkan manusia. Ibadah akan membawa manusia kepada fitrahnya yang hakiki. Ia jalan keselamatan dan kebahagiaan.
(3) Mencakup seluruh persoalan Deen – ini kerana Islam itu sempurna.
· Wajib
· Sunat
· Harus (Q.3:19; Q.5:3)
3. diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang Yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang Yang disembelih kerana Yang lain dari Allah, dan Yang mati tercekik, dan Yang mati dipukul, dan Yang mati jatuh dari tempat Yang tinggi, dan Yang mati ditanduk, dan Yang mati dimakan binatang buas, kecuali Yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan Yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib Dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. maka sesiapa Yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda Yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(4) Mencakup seluruh kehidupan
· Amal-amal yang baik
· Amal-Amal sosial
· Kemasyarakatan
· Membangun bumi
· Menegakkan Deen (Q.2: 208)
208. Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata.
Dasar setiap amal atau pekerjaan atau kerja-buat manusia adalah kerana Allah (Lilahi), mengikut cara Islam (Billahi), tujuan amal itu kerana Allah SWT (ila Allah)
(5) Mencakup seluruh keadaan manusia
· Hati (Qalbu)
· Aqal
· Anggota tubuh (Q. 3:191 dan Hadits)
191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.
Ibadah yang terlaksana dengan sempurna, akan member kesan kepada ketiga-tiga aspek seorang manusia. Kesemua aspek ini mesti dikesani oleh ibadah.
(C) Qabuul al-Ibadah (Diterimanya Ibadah)
Ibadah terdiri daripada dua bentuk, ia mempunyai syarat2 yang mesti dipatuhi untuk dikira sebagai ibadah – yang diterima oleh Allah SWT.
(1) Khusus ( 3 syarat):
· Niatnya benar (Q. 98:5; 39:11, 14)
· Disyariatkan (Q. 59:7)
· Mengikuti cara (sunnah) / Ittiba’ Rasul
(2) Umum (tidak khusus – 2 syarat):
· Niat yang ikhlas (Q. 98:5; 39:11, 14)
· Tergolong di dalam amal soleh/baik (Q. 103:3, 95:8)
· Kewajipan kita ittiba’ di dalam manhaj (Q. 3:31)
31. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(D) Nataa’Ij Al-Ibadah (Hasil Ibadah) – hasil ibadah adalah taqwa kepada Allah SWT.
Ibadah yang bersih, prinsip-prinsip mencapainya adalah:
(1) Iman (Q. 4:136)
(2) Islam (Q. 2: 112)
112. (Apa Yang kamu katakan itu tidaklah benar) bahkan sesiapa Yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
(3) Ihsan (Q. 16:97, 2:195)
97. sesiapa Yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka Sesungguhnya Kami akan menghidupkan Dia Dengan kehidupan Yang baik; dan Sesungguhnya Kami akan membalas mereka, Dengan memberikan pahala Yang lebih dari apa Yang mereka telah kerjakan.
195. dan belanjakanlah (Apa Yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke Dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya Segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berusaha memperbaiki amalannya.
(4) Tawakkal (Q. 11:88)
88. Nabi Syuaib berkata: "Wahai kaumku! Bagaimana fikiran kamu, jika Aku berdasarkan Bukti Yang nyata dari Tuhanku, dan ia pula mengurniakan daku pangkat Nabi sebagai pemberian daripadanya, (Patutkah Aku berdiam diri dari melarang kamu) sedang Aku tidak bertujuan hendak melakukan sesuatu Yang Aku melarang kamu daripada melakukannya? Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku; dan tiadalah Aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan Dengan pertolongan Allah. kepada Allah jualah Aku berserah diri dan kepadaNyalah Aku kembali.
(5) Cinta (Q. 2: 165)
165. (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).
(6) Raja’/Harapan (Q. 2:218, 18:110)
218. Sesungguhnya orang-orang Yang beriman, dan orang-orang Yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan ugama Islam), mereka itulah orang-orang Yang mengharapkan rahmat Allah. dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
110. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaKu Bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang satu; oleh itu, sesiapa Yang percaya dan berharap akan pertemuan Dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal Yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun Dalam ibadatnya kepada Tuhannya".
7. (Mereka dikurniakan kesenangan itu kerana) mereka menyempurnakan nazarnya (apatah lagi Yang Diwajibkan Tuhan kepadaNya), serta mereka takutkan hari (akhirat) Yang azab seksaNya merebak di sana sini.
(8) Doa (Q. 25:77)
77. Katakanlah (Wahai Muhammad kepada golongan Yang ingkar): "Tuhanku tidak akan menghargai kamu kalau tidak adanya doa Ibadat kamu kepadanya; (apabila kamu telah mengetahui Bahawa Tuhanku telah menetapkan tidak menghargai seseorang pun melainkan kerana doa ibadatnya) maka Sesungguhnya kamu telahpun menyalahi (Ketetapan Tuhanku itu); Dengan Yang demikian, sudah tentu balasan azab (disebabkan kamu menyalahi itu) akan menimpa kamu".
(9) Taubat (Q. 9:112)
112. (Mereka itu ialah): orang-orang Yang bertaubat, Yang beribadat, Yang memuji Allah, Yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), Yang rukuk, Yang sujud, Yang menyuruh berbuat kebaikan dan Yang melarang daripada kejahatan, serta Yang menjaga batas-batas hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang Yang beriman (yang bersifat demikian).
(10) Khusyuk (Q. 2:45-46)
45. dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk;
46. (Iaitu) mereka Yang percaya Dengan yakin Bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan Bahawa mereka akan kembali kepadaNya.
· Tercapainya nilai-nilai taqwa (Q. 2:21, Q. 2:183)
21. Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu Yang telah menciptakan kamu dan orang-orang Yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.
183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
Ibadah yang gagal mencapai ketaqwaan – bererti wujud kecacatan dan ketidak-sempurnaan yang mesti terus diperbaiki.
(E) Nataa’ij At-Taqwa (Hasil Taqwa)
Hasil taqwa adalah izzah atau harga/nilai/maruah diri. Kebaikan di dunia dan akhirat. Dengan TAQWA, semua masalah boleh diselesaikan!
Beberapa hasil taqwa adalah diberinya jalan keluar drpd masalah, dan diberikan kemudahan.
(1) Hasil-hasil taqwa
2. Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh idahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) Dengan cara Yang baik, atau lepaskan mereka Dengan cara Yang baik; dan adakanlah dua orang saksi Yang adil di antara kamu (semasa kamu merujukkan atau melepaskannya); dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata. Dengan hukum-hukum Yang tersebut diberi peringatan dan pengajaran kepada sesiapa Yang beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan sesiapa Yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari Segala perkara Yang menyusahkannya),
· Rezeki (Q. 65:3)
3. serta memberinya rezeki dari jalan Yang tidak terlintas di hatinya. dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan Segala perkara Yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.
· Kemudahan (Q. 65:5)
· Kesemuanya ini merupakan kebaikan di dunia dan di akhirat (Q. 2:200)
200. kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan Ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan Dengan sebutan Yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! berilah Kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.
(F). At-Tawazun (Keseimbangan)
(1) Manusia
· Fitrah (Q. 30:30, 7:172, 75:14)
(2) Tawazun / Seimbang
· Jasad – gizi tubuh – makanan dan kesihatan (Q. 80:20, 2:168)
· Aqal – gizi aqal – ilmu (Q. 96:1, 55:1-4)
1. (Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
2. Dia lah Yang telah mengajarkan Al-Quran.
3. Dia lah Yang telah menciptakan manusia; -
4. Dia lah Yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
· Ruh – gizi ruh – DzikruLlah (Q. 73:1-20, 13:28, 3:191)
No comments:
Post a Comment