Tuesday 2 April 2013

Kisah di awal pagi...

Ada tiga peristiwa kecil yang berlaku pagi ini. Walaupun pada zahirnya ia semua tampak kecil, semakin difikirkan, semakin bermakna semua yang ku lalui pagi ini. Mungkin inilah ibrah kehidupan yang sebenarnya selalu bermain di hadapan mata, cuma kita yang terlalu buta untuk melihatnya.

Kisah pertama adalah berkait satu berita kemalangan jalanraya yang berlaku beberapa hari lepas. Di dalam insiden ini, beberapa pemandu kenderaan yang sedang bersesak-sesak di atas jalanraya ditimpa bahan binaan seberat sekitar 10 tan. Seorang mati manakala ada seorang yang cedera akibat ditimpa bahan binaan tersebut. Katanya ada kren yang jatuh ketika bahan-bahan itu diangkat. Pemandu lelaki yang cedera itu mengatakan bahawa akibat kemalangan itu, ia kini fobia dan merasa gerun apabila melalui kawasan binaan dan jejambat. Terasa seperti akan ditimpa sekali  lagi. Beliau teringat saat kejadian itu apabila tubuhnya terasa dihimpit kuat selepas sesuatu jatuh di atas kepalanya. Yang beliau fikirkan adalah: "Apakah yang akan berlaku kepada isteri dan anaknya yang berlima sekiranya beliau mati?" Ayat ini begitu mengesani aku yang membaca. Ya, sekiranya aku mati hari ini, apakah nasib dan kehidupan yang akan dilalui oleh keluargaku? Apakah nasib aku pula? Benarlah kata Rasul SAW - mengingat kematian dapat membunuh kelazatan!

Kisah kedua adalah berkait seorang lelaki yang tidak dikenali yang menyapaku ketika ia berselisih denganku di jalan, di sisi keluar kedai roti canai yang ku kunjungi. Aku pernah melihatnya sebelum ini. Seingat aku, lelaki ini seperti tidak siuman dan lagaknya tidak dipeduli orang lain. Sebaik melihat aku, dia pun berkata - "Alhamdulillah, sihat"..sedang aku belum pun bertanya soalan yang ingin ku ucapkan iaitu; "Apa khabar?". Jawapannya mendahului soalan ku. Menarik betul peristiwa ini, seolah terlalu kerap beliau ditanya soalan ini. Atau seolah memang itulah soalan yang biasa ditanyakan orang lain. Mungkin tiada keikhlasan pun, sekadar bertanya - itu sahaja. Rupanya hubungan manusiawi ini jangan kita ambil ringan. Di dalam ungkapan, mesti ada hasrat dan niat yang luhur dan benar. Bukannya sekadar ingin bertanya dan tampak mesra, walau di dalam hati tidak sedemikian. Aku terkedu. Tiada terkata apa-apa. Yang lebih menarik lelaki itu berkata lagi:"Saya dulu pun keluar 40 hari"...Ehmm..mungkin dia menyangka dengan janggut dan perawakan ku, itulah perkara yang sama antara aku dan dia. Menarik sungguh firasat lelaki itu.

Kisah ketiga adalah apabila aku melihat seekor kura-kura yang sedang sabar menanti di tepi jalanraya yang sibuk dengan kenderaan. Kelihatannya ia mahu melintas jalan itu. Keretaku melintas berdekatannya, dan ia pun memasukkan kepada ke dalam karung kerasnya. Pastinya nanti kepala itu akan keluar semula, menghitung-hitung samada saat untuk bergerak melintas jalanraya yang lebar boleh dimulakan. Ya, nanti ketika tiada kereta atau kenderaan yang mendekat. Aku terfikir beberapa kemungkinan sang kura-kura dapat mengatasi dugaan ini. Pertama, tiba-tiba tiada langsung kenderaan yang lalu di jalanraya itu, dan kura-kura dapat melintasnya dengan lenggok jalannya yang tersendiri. Kedua, ada orang yang membantu mengangkatnya ke seberang sana, atas ehsan makhluk kepada makhluk yang lain. Ketiga, ia digigit musuhnya dan dibawa merata, cuma nyawanya mungkin terhenti kemudiannya. Atau yang terakhir, ia mencari laluan lain, seperti longkang atau terowong air yang lalu di bawah jalan itu. Ya..setiap masalah ada banyak cara untuk menyelesaikannya. Cuma, kura-kura perlu berfikir dan menimbang sebaiknya. Kita dan kura-kura seolah tidak berbeza. Hidup ini penuh dengan jalanraya yang sibuk dan berrisiko, sedang kita masih termangu-mangu di tepian, tidak pasti ke mana haluan.

Allahua'lam

9.07am Seri Ampangan

No comments:

Post a Comment