Friday 29 October 2010

Amalan Hati vs. Amalan Zahir?

Di dalam usul ke 17, daripada kumpulan 20 usul tulisan Imam As-Syahid Hassan Al-Banna ada dinyatakan bahawa “Aqidah adalah asas semua amalan. Amalan hati lebih utama daripada amalan anggota badan. Mencari kesempurnaan antara kedua-duanya adalah dituntut. Namun, hendaklah setiap amalan mempunyai keutamaan dan kedudukan tertentu berbanding amalan yang lain”. Begitulah lebih kurang usul ini. Mungkin tidak tepat 100% ungkapan ini, tetapi ruh usul 17 ini adalah sedemikian.

Al-Imam Hassan Al-Banna nak mengingatkan kita bahawa setiap amal itu hanya akan diterima jika aqidah atau pokok amal itu benar. Bab aqidah mesti selesai, barulah bab lain boleh dipertimbangkan. Sekiranya seseorang itu kufur, maka semua amalan akan menjadi debu yang berterbangan. Ia mesti diikat dengan paksi iman dan penghambaan kepada Allah SWT. Amal baik yang berkoyan-koyan, jika ia tidak dilandas di atas paksi iman, nanti akan menjadi barang yang tidak bernilai di sisi Allah SWT.

Aqidah adalah asas atau pokok semua amalan. Dan, aqidah adalah kerj-buat hati. Ia ikatan maknawi yang tidak dapat dilihat dan diukur dengan mata kasar. Ia urusan hati nurani seorang manusia.
Justeru itu amalan hati ini lebih utama daripada amalan zahir. Ertinya tawakkal, ikhlas, redho (contohnya) adalah lebih utama daripada zikir, sedekah, kata2 yang baik (contohnya). Amal hati yang tepat dan betul PASTI akan menatijahkan amal zahir yang baik dan tulus juga. Jika amal zahir dipentingkan, tetapi amal hati diabaikan, takut2 penat lelah beramal, hanya dapat penat dan dahaga. Ini bukan bermakna amal hati sahaja mencukupi. Oh tidak. Amal zahir sama penting. Malah, amal zahir PASTI berlaku bila selesai bab amal hati.

Ada orang yang rajin solat, tapi bab tawakkal pada Allah SWT tidak kuat.
Ada orang rajin puasa, tapi bab sabar sekadar gitu-gitu aje.
Ada orang yang rajin zikir, tapi bab ikhlas amat fakir.

Amalan hati ini amat penting. Malah As-Syeikh Fathi Yakan menyatakan di dalam kitabnya bahawa antara memperbaiki amal batin lebih utama daripada amal zahir. Memperbaiki amal ketika bersendiri lebih utama daripada amal di khalayak. Hati ini usul semua perkara.

Amalan hati adalah usul, manakala amalan zahir adalah furu’ atau cabangnya. Jika usul benar, maka yang furu’ akan sempurna. Jika furu’nya cacat, lihatlah usul-nya. Pasti ada kekurangan.

Kedua-dua perkara ini penting untuk keselamatan kita di akhirat nanti. Tapi, pastikan neraca keutamaan kita betul dan sesuai. Jagalah amalan hati. Ia maknawi, tetapi kesannya akan abadi.

Allahua’lam

Jumaat, 11.36am – URRG Lab1

No comments:

Post a Comment